Форми
роботи з батьками
Форми роботи педагогів з
батьками — це способи організації спільної діяльності та спілкування.
Робота педагогічних колективів
шкіл з батьками здійснюється в двох напрямках: організаційна робота школи із
сім'єю та підвищення педагогічної культури батьків.
В організаційній роботі школи з
батьками доцільним є поєднання індивідуальних, групових, колективних та
масових форм роботи.
Індивідуальними формами роботи вчителя з батьками є: відвідування сімей учнів
удома, бесіди з батьками учня, листування тощо.
Відвідування
сім'ї учня вчителем.
Учитель відвідує сім'ю учня з
метою налагодження контактів з батьками, з'ясування загальної та педагогічної
культури сім'ї, умов життя учня, консультування щодо єдиних вимог до дитини,
обговорення відхилень у її поведінці, вжиття необхідних заходів щодо їх
запобігання, залучення батьків до участі в роботі школи тощо. Відвідувати
батьків учнів можна, маючи запрошення від них або домовившись заздалегідь.
Несподіваний візит учителя викликає ніяковість, збентеження батьків. Під час
зустрічі педагог має підкреслити позитивне в дитині, тактовно звернути увагу
на недоліки, разом поміркувати над тим, як їх усунути. Дуже важливо створити
атмосферу довіри і доброзичливості.
Перше відвідування сім'ї
класним керівником є дуже відповідальним моментом, який найчастіше вирішує,
чи будуть батьки прислухатися до порад учителя, співпрацювати зі школою в
питаннях навчання та виховання дітей. До відвідування тієї чи іншої сім'ї
вихователь готується заздалегідь: дізнається про її склад, матеріальне
становище, освіту батьків, місце роботи, обмірковує можливі питання та
відповіді на них, визначає, які дані про дитину потрібно отримати насамперед.
Звичайно, за один візит класний
керівник не зможе отримати відповіді на всі питання, що його цікавлять. Тому
не слід виявляти нетерпіння, переривати розповіді батьків та інших членів
сім'ї. Бесіда з батьками має проходити у доброзичливому, спокійному
тоні.
Індивідуальні
бесіди з батьками відбуваються
як за ініціативою самих батьків, так і за ініціативою педагога. Інтерес
батьків до питань виховання, їхню ініціативу щодо бесіди з класним керівником
на педагогічні теми потрібно заохочувати та стимулювати.
Не можна проводити бесіду з
батьками у присутності дитини, якщо ви не впевнені, що ваше схвалення чи
осуд школяра будуть сприйняті дорослими так, як ви цього бажаєте.
Не завжди бесіда з батьками має
бути тривалою. Іноді буває достатньо короткої розмови, кількох вагомих слів.
Перевагою індивідуальної роботи
є те, що наодинці з учителем батьки відвертіше розповідають про свої
проблеми та труднощі у вихованні дітей. Дорослі мають бути переконані, що
їхня бесіда з учителем залишиться між ними, що жодна їхня відверта думка не
буде розголошена.
Індивідуальне спілкування з
батьками дає вчителю можливість вибрати правильний підхід до дитини.
Листування передбачає періодичне надсилання батькам листів про успіхи учня в
навчанні, старанність, уважність та відповідальність. Можна повідомити про
певні труднощі дитини, попросити про зустріч. Варто висловити щиру подяку за
гарне виховання дитини. Лист передають батькам через дитину, попередньо
ознайомивши її зі змістом. Найчастіше листування використовують, коли
класний керівник не може зустрітися з батьками у них удома або запросити їх
до школи.
До групових форм
роботи належать засідання батьківського комітету, робота з групами батьків
тощо.
Батьківський
комітет класу обирається на
батьківських зборах у серпні-вересні. Зазвичай він складається з 3—5 осіб.
Створюють батьківський комітет з метою демократизації управління виховним
процесом, налагодження зворотного зв'язку сім'я — школа, для поточного
коригування управлінських рішень, забезпечення єдності педагогічних вимог до
учнів, надання допомоги сім'ї у вихованні та навчанні дітей. Комітет діє
відповідно до положення про батьківські комітети загальноосвітніх шкіл. До роботи
в ньому залучають найактивніших батьків, авторитетних людей з високою
громадянською свідомістю, які виявляють інтерес до справ класу, школи.
Батьківський комітет обирається на весь термін навчання учнів у початковій
школі. Залежно від потреб класу, він змінюється: чи за кількістю, чи за
розподілом обов'язків. Класний керівник скеровує діяльність батьківського
комітету на розв'язання навчально-виховних завдань, що стоять перед класом.
Члени батьківського комітету встановлюють контакт з громадськими
організаціями, беруть участь в організації дозвілля дітей (прогулянок,
екскурсій, походів у театри та кіно), допомагають класному керівникові проводити
педагогічну пропаганду тощо.
Роботу з
групами батьків класному
керівнику доцільно починати зі спостереження за навчанням та поведінкою
учнів та вивчення їхніх сімей. Застосування методів анкетування, опитування,
вивчення шкільної документації, спостереження дозволить вчителю отримати
потрібну інформацію та розподілити батьків на групи (за типом сім'ї, за
помилками батьків у сімейному вихованні, за проблемами учня, що виникають у
навчанні, спілкуванні з товаришами тощо). Деякі батьки можуть входити до
кількох груп. Соціально-педагогічна робота вчителя з групами батьків сприяє
активнішій участі батьків у взаємодії зі школою.
Основними колективними формами
роботи з батьками є класні батьківські збори, лекції, бесіди, конференції,
сімейні свята в класі («День матері», «Бабусина скарбничка» , «Традиції моєї
родини»тощо).
На класних
батьківських зборах заслуховуються повідомлення з різних питань
виховання (доповідь, інформація вчителя, лікаря чи повідомлення батьків про
досвід виховання дітей у сім'ї), підбиваються підсумки роботи з учнями за
семестр, рік; вирішуються організаційні та господарські питання.
Тематика педагогічних бесід та
доповідей на класних зборах визначається вчителем відповідно до річного
плану роботи з батьками. При цьому неодмінно мають враховуватись інтереси та
побажання батьків. Зміст такої бесіди повинен містити не тільки теорію
питання, але й конкретні рекомендації. Бесіда з батьками передбачає жвавий
обмін думками, участь у ній кожного з батьків.
Класні батьківські збори слід
проводити двічі на семестр. Якщо є необхідність, можна організувати додаткові
батьківські збори. Особливо це стосується батьків першокласників, які
більшою мірою потребують педагогічних порад щодо організації життя, навчання
та виховання дитини.
Класні батьківські збори можна
організовувати по-різному.
Орієнтовний план проведення
батьківських зборів
1. Бесіда на педагогічну тему,
яку готує вчитель чи спеціаліст (лікар, працівник соціальної служби,
психолог).
2. Обмін думками.
3. Повідомлення вчителя про
навчально-виховну роботу в класі.
4. Обговорення та вирішення
питань, що стосуються життя класу.
5. Різне.
Перед проведенням батьківських
зборів класний керівник має потурбуватися, щоб у класі було прибрано,
провітрено. Бажано посадити батьків на місця, де сидять їхні діти — таким
чином вони побачать робоче місце сина чи доньки, матимуть можливість
познайомитися з батьками сусіда по парті.
Можна покласти перед батьками
складений аркуш паперу, всередині якого написати індивідуальне звернення до
батьків.
Класні батьківські збори мають
тривати не більше ніж 1 год. — 1 год. 30 хв. Невимушене, емоційно забарвлене
вступне слово вчителя створює доброзичливу атмосферу.
Після короткого вступу вчитель
проводить бесіду на педагогічну тему. Зупиняючись на теоретичних та
методичних аспектах проблеми, він обов'язково розкриває її стосовно
конкретної ситуації життя даного класу, складу учнів та їхніх батьків.
Характеризуючи учнів, потрібно відзначити успіхи тих, чиї батьки
прислухалися до порад учителя.
Вчителю дуже важливо продумати
проведення тієї частини зборів, що стосується організаційних питань. Якщо не
приділити їй належної уваги, то батьки будуть поспішати, записувати тільки
те, що безпосередньо стосується Їхньої дитини, намагатимуться уникнути доручень.
Батьківські збори за
проблемами, що на них вирішуються, поділяються на організаційні, тематичні
та підсумкові. Але більш раціональною та дієвою формою цієї роботи є
комбіновані збори, які комплексно розв'язують завдання, поставлені перед школою
в соціально-педагогічній роботі з батьками.
Для ефективної організації
батьківських зборів доцільно періодично проводити анкетування.
Анкета для батьків
1. Яку інформацію Ви хотіли б
отримати на батьківських зборах?
2. Які питання виховання Вас
особливо хвилюють?
3. Яку пресу Ви читаєте?
4. Чим Ви можете допомогти
класному керівнику в роботі з дітьми класу?
5. На
що вчителю слід звернути особливу увагу в роботі з Вашою дитиною?
Масові форми роботи:
загальношкільні батьківські збори, збори батьків учнів І—4-х класів,
випускників;
тижні сім'ї у школі (вечорниці,
сімейні естафети, концерти, твори про свою сім'ю та ін.); дні відкритих
дверей; конференції тощо.
Однією з форм роботи з батьками
початкових класів є день відкритих дверей. У деяких
школах для цього виділяють певний день місяця, в інших проводять його
залежно від конкретних умов. У цей день в школу запрошують усіх батьків.
Відвідування уроків, безпосереднє ознайомлення з роботою вчителя,
спостереження за дітьми є дієвою формою педагогічної пропаганди.
Перед організацією дня
відкритих дверей, якщо він відбувається вперше, батьків слід попередити, щоб
вони в жодному разі не перебивали вчителя, а всі пропозиції та побажання
висловлювали після уроку.
Дбаючи про ефективну взаємодію
з батьками, при використанні різних форм роботи учитель має враховувати
важливість таких чинників:
1. Запрошення
батьків до співпраці. Часто вчитель вважає, що батьки
перебувають в опозиції до нього. Доброзичливість, відкритість у спілкуванні з
батьками — перший крок до співпраці з ними.
2. Дотримання
позиції рівноправності. Об'єднання
зусиль учителя та сім'ї школяра можливе за взаємного визнання ними
рівноправності. Перший крок має зробити вчитель, оскільки до цього його зобов'язує
професійний обов'язок.
3. Визнання
важливості ролі батьків у співпраці. Учитель повинен завжди
наголошувати на важливій ролі батьків у вихованні та розвитку дитини.
4. Вияв
любові, захоплення їхньою дитиною. Психологічний контакт із
батьками виникає одразу, як тільки вчитель виявляє розуміння дитини, симпатію
до неї, бачить позитивні та негативні риси. Батьки, відчувши доброзичливість
учителя, охочіше спілкуються з ним, налаштовуються на співпрацю.
5. Пошук
нових форм співпраці. Учитель
може запропонувати одному з батьків організувати батьківські збори, разом
визначивши Їх тематику, структуру тощо. Особливо корисний обмін думками з
батьками щодо налагодження взаєморозуміння з дітьми.
Макаренко зазначав: «Виховання
є процес соціальний… Виховує все: люди, речі, явища, але перш за все і більше
всього – люди. З них на першому місці – батьки і педагоги ». Лише у співпраці
з батьками можна досягти поставленої виховної мети - виховання ОСОБИСТОСТІ,
високоморальної, творчої та здорової людини.
Творчі та
ігрові завдання на уроках
Зарубіжної літератури у 5 класі
Зміст
Ш. Перро.
« Попелюшка, або соболевий черевичок»
Літературний диктант
1. Отож мачуха й загадувала дівчині
робити … (найбруднішу роботу).
2. Упоравшись з роботою,
дівчина йшла в куток і сідала просто на попіл, натрушений біля каміна .Тому всі
в домі звали її…(Чорногузкою).
3. Коли карета зникла з
очей, дівчина сіла на ганку й … (гірко заплакала).
4. Чарівниця розрізала
гарбуз, вибрала насіння, вдарила по ньому чарівною паличкою – і в ту ж мить
гарбуз перетворився на … (розкішну золоту карету).
5. На прощання хрещена мати
наказала їй над усе пам’ятати, що вона може бути на балі тільки … (до півночі).
6. А Попелюшка сіла біля
своїх сестер, привітно розмовляла з ними й почастувала їх … (помаранчами та
цитринами).
7. Вони [ сестри] дуже
дивувалися з такої … (люб’язності), бо не впізнали Попелюшку.
8. Повернувшись додому,
дівчина палко … (подякувала хрещеній матері) і сказала, що дуже хотіла б завтра
знову… (поїхати на бал).
9. На сходах Попелюшка
загубила… (один соболевий черевичок).
10.
За кілька днів він [принц] звелів привселюдно оголосити,
що одружиться з тією дівчиною,…(на яку прийдеться соболевий черевичок).
11.
Раптом з’явилась чарівниця, доторкнулася своєю паличкою
до Попелющиного вбрання і воно перетворилося на … (прегарну сукню).
12.
Вони [сестри] кинулися їй до ніг і благали вибачити, що …
(кривдили її).
Чи уважний ти
читач?
1. За що зненавиділа мачуха
пасербицю? (за її красу, бо поряд з нею власні дочки здавалися ще огиднішими).
2. Чому дівчину в домі звали
Чорногузкою? (упоравшись з роботою, йшла в куток і сідала просто на попіл біля
каміна).
3. Яка з сестер прозивала її
Попелюшкою? (менша сестра, не така лиха, як старша).
4. Хто отримав запрошення на
бал від принца? (усі знатні люди королівства).
5. У що збиралися вбратися
сестри Попелюшки на бал? (старша сестра в сукню з червоного оксамиту й оздоби,
які їй привезли з Англії; менша – в буденну сукню
з накидкою, гаптованою золотими квітами, й діамантове намисто, якого ні в кого
немає)
6. Чому сестри, вдягнувшись,
покликали Попелюшку подивитися? (вони знали, що в неї хороший смак)
7. На кого чарівниця
обернула мишей? Скільки їх було? (6 мишей, на коней)
8. Кого чарівниця обернула
на кучера? (найбільшого щура з пастки)
9. На кого обернула ящірок?
Скільки їх було? (6 ящірок обернулися на лакеїв у строкатих лівреях)
10.
На що перетворилася дранка Попелюшки? (на розкішну сукню,
гаптовану золотом, сріблом і самоцвітами)
11.
Чому Попелюшка повинна була бути на балі тільки до
півночі? (бо опівночі всі чари зникнуть)
12.
Чому гості захоплено милувалися Попелюшкою, коли вона
танцювала з принцом? (вона танцювала напрочуд граційно)
13.
Якими фруктами пригощала Попелюшка своїх сестер на
балі? (помаранчами та цитринами)
14.
Скільки разів Попелюшка була на балі? ( двічі)
15.
Як звали старшу сестру Попелюшки? (Жавотт)
16.
З чого був зроблений черевичок Попелюшки? (із соболевої
шкіри)
17.
Чому посланець принца дав можливість Попелюшці поміряти
черевичок? (пильно глянув на неї та побачив, яка вона гарна; було наказано міряти черевичок усім дівчатам)
18.
Як поводилися сестри, коли побачили ким стала
Попелюшка? (кинулися їй до ніг і благали
вибачити)
19.
Як поступила Попелюшка із своїми сестрами? (взяла в палац
і оддала їх заміж за молодих вельмож)
20.
Хто переклав казку Ш. Перро українською мовою? (Р.
Терещенко)
Г. К. Андерсен. «Снігова королева»
Літературний диктант
1. Батьки мали великі
дерев’яні горщики, і в них росла зелень для страв і … (кущики троянд).
2. Великий годинник на башті
продзвонив … (п’ять разів).
3. Коли настала весна, вона
взулася у … (новенькі червоні черевички) і вирушила на пошуки Кая.
4. У чарівному саду завжди
панувала весна – і Герда не помітила плину часу. Та одного дня вона побачила на
капелюшку чаклунки…
(троянду) і все пригадала.
5. Незабаром вона
познайомилась із… (чарівним вороном).
6. – Я хочу сісти в карету
!- закричала маленька розбійниця і одразу здійснила своє бажання, тому що була
дуже … (розпещена і уперта).
7. … А от мій любий
дідуганчик « Бе», - і дівчинка потягла за роги прив’язаного до стіни …
(північного оленя).
8. Але олень не смів
зупинитися, поки не добіг до… ( куща з червоними ягодами).
9. Північне сяйво
освітлювало всі ці землі, і всі вони були такі великі, пустинні, такі …
(крижано холодні і блискучі).
10.
Посередині найбільшої пустинної безконечної зали було …
(замерзле озеро).
11.
Кай грався … (плескатими крижинами).
12.
Але, коли Кай і Герда увійшли в низенькі двері, вони
помітили, що за цей час встигли … (стати дорослими людьми).
Порушена послідовність
♦ Помилка в палаці молодої принцеси. (7)
♦ Врятований Кай. (12)
♦ Страшне дзеркало. (1)
♦ Снігова Королева забирає Кая. (4)
♦ Допомога лапландки і фінки. (11)
♦ Знайомство з маленькою розбійницею. (8)
♦ Садок у мансардах. (2)
♦ В полоні у чаклунки. (6)
♦ Лісові голуби розповіли, де шукати Кая. (9)
♦ В Лапландію! (10)
♦ Герда вирушає на пошуки Кая. (5)
♦ Кай уражений скалками дзеркала. (3)
Чи уважний ти читач?
1. Яку незвичайну
властивість мало дзеркало? (все хороше і прекрасне зменшувалося в ньому, а все
негідне і погане виступало чіткіше і здавалося ще гіршим)
2. Де жили Кай і Герда? (в
мансардах двох суміжних будинків)
3. Що вирощували батьки
дітей у великих дерев’яних ящиках? (зелень для страв та кущики троянд)
4. Куди Каєві потрапили
скалочки від дзеркала? (в око та серце)
5. До чиїх саней прив’язав
Кай свої санки? (до саней Снігової Королеви)
6. Що сталося з Каєм після
поцілунку Снігової Королеви? (він забув і Герду, і бабусю, і всіх удома)
7. Коли Герда вирушила на
пошуки Кая? (весною)
8. Скільки часу провела
Герда у чаклунки? (півроку)
9. Що допомогло Герді
пригадати Кая і продовжити пошуки? (троянда на капелюшку чаклунки)
10.
Хто допоміг Герді пройти до палацу? (ворони)
11.
Що привернуло увагу лісових розбійників до Герди? (золота
карета)
12.
Як поводилася
маленька розбійниця з північним оленем? (щовечора лоскотала шию гострим
ножем)
13.
Від кого Герда довідалася, де перебуває Кай? (від лісових
голубів)
14.
Що залишила собі маленька розбійниця з речей Герди?
(муфту)
15.
Які харчі дала на дорогу Герді та північному оленю
маленька розбійниця? (дві хлібини й окорок)
16.
Як називалася країна, де проживала Снігова Королева?
(Лапландія)
17.
На чому написала записку лапландка? (на сухій рибі –
трісці, бо паперу в неї не було)
18.
Що зробила з рибиною фінка, після того, як прочитала записку?
(сунула в казан із супом, у неї нічого даремно не пропадало)
19.
Що попросив у фінки північний олень для Герди? (силу
дванадцяти богатирів)
20.
В чому, на думку фінки, сила Герди? (в її серці)
21.
Хто збудував замок Снігової Королеви? (метелиця, а вікна
й двері пробили буйні вітри)
22.
Яке слово ніяк не міг скласти Кай із крижин? (вічність)
23.
Куди відправилася Снігова Королева, доручивши Каєві
складати слово? (в теплі краї, подивитися в чорні казани – кратери вулканів
Везувія та Етни)
24.
Що сталося, як Герда увійшла у величезні ворота? (вітри
затихли і лягли, ніби захотіли спати)
25.
Як Кай позбувся скалок чарівного дзеркала? (сльози Герди,
що впали йому на груди розтопили скалку в серці;
Кай довго і гірко плакав і скалка витекла разом із сльозою)
26.
Хто зустрів Кая й Герду біля куща з червоними ягодами?
(північний олень і молода олениха)
27.
Про що поцікавилась маленька розбійниця, коли зустріла
Кая та Герду? (чи вартий Кай того, щоб за ним бігали на край світу)
28.
Що сталося із воронами? (лісовий ворон помер, а його
дружина ходить з чорною шерстинкою на нозі і скаржиться на долю)
29.
Що відбулося за час відсутності Кая та Герди? (вони встигли стати дорослими)
30.
Хто переклав казку Г.К. Андерсена «Снігова Королева» на
українську мову? (О. Іваненко)
Р.
Кіплінг. Із «Книги Джунглів» «Мауглі»
Чи уважний ти
читач?
1. Яке прізвисько мав шакал
Табакі? (Блюдолиз)
2. За що зневажали Табакі вовки індійських лісів?
(нишпорить скрізь, робить капості, розносить плітки, їсть ганчір’я й обрізки
шкіри на смітниках коло сіл)
3. Чому не тільки вовки, але
й тигр іноді тікає й ховається від Табакі?
(він найбільше схильний до сказу; бігає лісом і кусає
всіх, хто попадеться йому дорогою)
4. Як прозвала Шер - Хана
мати? (Лен грі – Кульгавий; він змалку шкутильгає на
одну лапу і через те вбиває лише селянську худобу)
5. Чому Батько Вовк не
підкорився Шер – Ханові? (Вовки – Вільне Плем’я. Вони приймають накази тільки
від Ватажка Зграї)
6. Як звали Матір Вовчицю? (Ракша
– Сатана)
7. Яке ім’я дала хлопчикові Мати Вовчиця?
(Жабеня)
8. Назвіть ватажка зграї вовків. (Акела, Самотній
Вовк)
9. Хто навчав вовченят Закону Джунглів? (Балу,
сонливий бурий ведмідь)
10.
Хто з жителів
джунглів віддав свій голос за Манглі? (Балу, Багіра)
11.
Що найбільше подобалося Манглі? (ходити з Багірою в темну
й теплу лісову хащу і засинати там на весь задушливий день, а вночі стежити, як
Багіра полює)
12.
Хто переказав
Багірі нові чутки про Шер – Хана? (дикобраз Сагі)
13.
Що порадила Багіра роздобути Мауглі та тримати у себе до
певного часу? (Червону Квітку, вогонь)
Марк
Твен. «Пригоди Тома Соєра»
Чи
уважний ти читач?
1. В якому американському
місті відбуваються події повісті М. Твена?
(Санкт – Петербург)
2. У який день тижня тітка Поллі примусила Тома
білити паркан?
( у суботу)
3. Що наслідував Бен
Роджерс, наближаючись вулицею до Тома? (пароплав « Велика Міссурі»)
4. Назвіть зуболікарські інструменти, якими
користувалася тітка Поллі. (шовкова нитка, головешка)
5. Чому хлопці у школі заздрили Тому після того,
як йому вирвали зуба? (бо в нього булла така дірка у верхніх зубах, що він міг
плюватися новим, небаченим способом)
6. Чому всі хлопці заздрили Геку Фінну? (бо він
мав усе, що надає смак життю: не ходив до школи, ловив
рибу, лягав спати, коли хотів…)
7. Навіщо Геку була потрібна
дохла кішка? (виводити бородавки)
8. Яке покарання, крім
різок, придумав вчитель для Тома? ( сидіти з дівчатками)
9. Які слова написав Том на дошці? (я вас люблю)
10.
Кого було вбито на
цвинтарі? ( лікаря Робінзона)
11.
Кого звинуватили у
вбивстві лікаря Робінзона? (Мефа П
оттера)
12.
Хто був справжній
вбивця? (індіанець Джо)
13.
За що індіанець
Джо хотів помститися вдові Дуглас? (її чоловік був суддею і посадив його у
в’язницю)
14.
Чому Гек Фінн вирішив захистити удову Дуглас? (вона
завжди була доброю до нього)
15.
Ким виявився німий
іспанець? (вбивця індіанець Джо)
Літературний калейдоскоп за творами, вивченими у 5-му
класі
1. Узгодити прізвища
письменників і поетів із назвою твору.
О.С. Пушкін «
Дванадцять місяців»
М. Твен « Хоку»
Мацуо Басьо « Снігова
Королева»
С. Я. Маршак « Пеппі
Довга панчоха»
Г. К. Андерсен « Руслан
і Людмила»
А. Ліндгрен «
Пригоди Тома Сойєра»
2. Пригадайте точні назви
творів, в яких зображені такі герої:
Мауглі, Кай та Герда, Том Сойєр.
(«Книга Джунглів», « Снігова Королева», «Пригоди Тома
Сойєра)
3. Назви імена таких
письменників і поетів: Кіплінг, Ліндгрен,
Тютчев, Перро, Бернс, Лермонтов, Твен.
(Редьярд, Астрід, Федір, Шарль, Роберт, Михайло, Марк)
4.
Представниками яких країн є такі письменники та поети:
Г. К.
Андерсен
Англія
О. С. Пушкін Швеція
А. Ліндгрен Греція
Алкан Росія
С. Я. Маршак Америка
М. Твен
Шотландія
Р. Бернс
Японія
Ш. Перро Данія
Мацуо Басьо Франція
5. Знайди зайве у кожному
асоціативному рядку.
А) вілла «Хованка», Томмі, Аніка,
Багіра;
Б) Балу, ворон, Акела, Табакі, Шер – Хан;
В) бабуся, Герда, пантера, розбійниця, троянди;
Г) пан Нільсон, ящірки, соболевий черевичок, пацюк.
6. Упізнай героя за описом.
☺ «Вона була така прекрасна! Розумнішого,
чарівнішого, обличчя він не міг собі уявити. Тепер вона не здавалася йому
більше крижаною, як тоді, коли з’явилася за вікном і кивала йому. Тепер уже все
в ній здавалося йому довершеністю…»
( Снігова Королева)
☺ « - Я не можу дати їй більше сил, ніж у
неї є зараз. Хіба ти не бачиш, яка велика її сила? Хіба ти не бачиш, що їй
підкоряються і люди, і тварини? Адже вона боса обійшла півсвіту. Не в нас
позичати їй сили. Сила – в її серці».
( Герда)
☺ «Отож мачуха й загадувала дівчині
робити найбруднішу роботу в домі … Спала дівчина аж під самим дахом, на
благенькому солом’яникові…»
(Попелюшка )
☺ «Просто перед ними, вхопившись за низьку
гілочку, стояла смаглява дитина, що тільки – но
починала ходити…»
(Мауглі )
☺ «Одного разу вона так порізала
ниткою пальці, що кров’ю залило увесь починок. Вона схилилася над криницею, щоб
вимити починок, а він вислизнув із рук і впав у криницю…»
(Пасербиця
)
☺ «А найдивніше те, що вона була
напрочуд сильна. Така неймовірно сильна, що жоден поліцай на світі не подужав
би її. Вона могла б підняти навіть коня, якби захотіла …»
(Пеппі Довгапанчоха)
7. Закінчи речення.
« На світі скрізь валяється повно
речей, і треба ж їх комусь вишукувати. От … …
… і вишукує їх.
(пошуковець
)
«- Приємно? А що ж тут неприємного? Хіба щодня
щастить …»
(білити паркан )
«Встань, собако! – закричав Мауглі. – Встань,
коли говорить Людина, а то я …»
(спалю тобі шкуру )
«Яке малесеньке! Воно зовсім голе
і яке …» - ніжно промовила Мати Вовчиця»
(сміливе )
«Убити голе дитинча – просто
ганьба. Крім того воно може стати вам у пригоді, коли підросте. До слів Балу я
докладу …»
(бика )
«Я гадаю, що пристойний одяг прикрашає жінку.
Проте мені здається, що ця дівчина потребує не так прикрас, як …»
(шуби й теплої хустки )
«Він складав із крижин цілі
слова. Але ніяк не міг скласти слово, яке йому особливо хотілося, - слово …»
( вічність )
«Вона прочитала все з початку до
кінця тричі, поки не вивчила напам’ять, і потім сунула тріску …»
(в казан з супом )
«Туди приїздила незнайома
принцеса, найвродливіша в світі! Вона була дуже люб’язна і навіть почастувала
нас …»
(помаранчами та цитринами
)
«Взяла мене туга за рідним краєм, і хоч мені у
вас дуже добре, проте довше зостатися не можу, мені треба…»
( вернутися до своїх )
8. Обери правильне
визначення.
а) Різке
протиставлення образів та понять.
(алегорія, епітет,
оригінал, антитеза)
б) Художній прийом, що ґрунтується на
перебільшенні певних властивостей зображуваного предмета чи явища.
(епітет, конфлікт, алегорія,
репліка )
в) Засіб художньої виразності, який полягає у
перенесенні людських властивостей на неживі предмети та явища, зокрема – на
природу.
(пейзаж, звукопис, уособлення,
порівняння)
г) Яскраве образне означення, що підкреслює
певну рису зображуваного й надає йому емоційного забарвлення.
(епітет,
порівняння, метафора, антитеза)
д) Добродушне висміювання певних явищ або
недоліків.
(сатира, гумор,
монолог, епітет)
е) Засіб художньої виразності, який полягає
в тому, що описуване явище ( або предмет ) уподібнюється іншому явищу ( або
предмету ).
(гумор, епітет, порівняння,
уособлення )
є) Невеликий за обсягом прозовий твір,
присвячений опису одного епізоду з життя героя.
(повість, оповідання,
роман, казка )
ж) Стислий образний народний вислів, який
дає яскраву оцінку певному явищу; побудована як
незакінчена думка, що містить натяк на висновок.
(прислів’я, рима, тема, приказка
)
з) Фраза, яку герой п’єси промовляє у
відповідь на слова іншого персонажа.
(монолог, репліка,
ремарки, рима )
й) Стислий влучний народний вислів
повчального змісту, побудований як закінчена думка.
(прислів’я,
приказка, загадка, репліка )
к) Послідовність подій у художньому
творі.
(пейзаж, сюжет,
тема, конфлікт )
л) Співзвучність у закінченнях
віршованих рядків.
(ритм, монолог, діалог, рима
)
9. Знайди продовження
прислів’їв різних народів.
Арабські прислів’я
Китайські прислів’я
Англійські прислів’я
Французькі прислів’я
|
Літературні диктанти.
1.
За
твором Дж.Свіфта «Мандри Гуллівера».
2.
За
твором Артура Конан Дойля «Собака Баскервилів».
3.
За
новелою О.Генрі «Останній листок».
4.
За
твором Дж.Олдріджа «Останній дюйм».
5.
За
романом В.Скотта «Айвенго».
6.
За
романом Ж.Верна «П*ятнадцятирічний капітан».
7.
За темою
«Природа в поезії».
8.
За
п*єсою - казкою Маршака «Дванадцять місяців».
9.
За темою
«Давньоруські билини про Іллю Муромця».
Літературний диктант за твором Дж.Свіфта
«Мандри Гуллівера» ( так-ні).
1.
Джонатан
Світ народився в Ірландії (так).
2.
Джонатан
Світ представляє англійську літературу (так).
3.
Роман
«Мандри Гуллівера» складається з 5 частин (ні).
4.
Гуллівер
за професією був лікар (так).
5.
Країна,
з якою воювала Ліліпутія, називалась Блефуску (так).
6.
Ліліпути
писали знизу вгору (ні).
7.
Гуллівер
допоміг Ліліпутії отримати перемогу над ворожою країною (так).
8.
Ліліпути
хотіли знищити Гуллівера, відрізавши йому руку (ні).
9.
Ворожих
партій, котрі існували в Ліліпутії, було 3 (ні).
10.
Щоб
отримати нагороду в Ліліпутії, треба було пройти по канату (ні).
11.
Ліліпути
не змогли забрати у Гуллівера окуляри (так).
12.
Гул
лівер залишив Ліліпутію, тому що це загрожувало його життю (так).
Літературний диктант за твором Артура
Конан Дойля «Собака Баскервілів».
1.
До якої
літератури належить творчість Конан Дойля? (англійської).
2.
Чого
мати навчала Артура з раннього дитинства? ( бути справжнім джентльменом у
ставленні до людини незалежно від її походження).
3.
До якого
жанру належать твори Конан Дойля? (детектив).
4.
Хто
вважається засновником детективу? (Едгар По).
5.
Назвати
ознаки детективу. ( наявність
таємниці, пов*язаної із злочином, головний герой-детектив, сюжет
детективу-розслідування злочину, наявність друга і помічника сищика).
6.
Чому в
Лондоні спалахнув скандал, пов*язаний з ім*ям Конан Дойля і Шерлока Холмса? (
автор хотів убити свого героя, тому що йому набридло про нього писати).
7.
Хто
розповів Холмсу і Ватсону легенду про собаку Баскервілів? (доктор Мортімер).
8.
За кого
видавав себе містер Степлтон? ( вченого).
9. Ким насправді для Степлтона була місіс Степлтон? ( дружиною).
10.
Що було
прокляттям роду Баскервілів? ( собака).
11.
Ким за професією
був друг Холмса Ватсон? ( військовий лікар).
12.
Які мотиви
злочина у творі «Собака Баскервілів»? ( гроші, жадоба до збагачення).
Літературний диктант за новелою О.Генрі
«Останній листок» ( так-ні).
1.
Сью та
Джонсі були художницями ( так).
2.
Джонсі
була прикута до ліжка, тому що зламала ногу ( ні).
3.
Джонсі
вважала, що помре, коли випаде сніг ( ні).
4.
У Джонсі
була мрія намалювати Неаполітанську затоку ( так).
5.
Коли
Джонсі повірила в своє одужання, вона попросила дзеркало ( так).
6.
Джонсі,
дивлячись у вікно, рахувала листки на винограді ( ні).
7.
Старого
Бермана усі вважали генієм ( ні).
8.
Врятувати
Джонсі допоміг старий художник Берман ( так).
9.
Містер
Берман помер від голоду та холоду ( ні).
10.
Берман
таки створив свій шедевр ( так).
11.
Берман
був невдахою у мистецтві (так).
12.
Твір
«Останній листок» - оповідання ( ні).
Літературний диктант за твором Джеймса
Олдріджа «Останній дюйм».
1.
Як звали
хлопчика у творі? ( Деві).
2.
Які
стосунки були в родині колишнього пілота Бена? ( байдужі, холодні).
3.
З якою
метою Бен полетів у глуху бухту? ( щоб зняти на плівку акул).
4.
В якій
країні відбуваються події у творі? ( Єгипет).
5.
Чим
заробляв собі на життя Бен? (
підводними зйомками).
6.
Що взяв
Бен із собою, щоб втамовувати спрагу? ( пиво).
7.
Як
почував себе в своїй родині хлопчик? ( самотньо).
8.
Що
довелося робити хлопчику, щоб урятувати себе і батька? ( самостійно керувати літаком).
9.
Що означає
назва «останній дюйм» (
вирішальний момент життя).
10.
Про що
подумав хлопчик, залишившись сам на висоті 3 тисячі футів? ( він ніколи не
зможе плакати).
11.
Чи вижив
Деві після надзвичайної пригоди? ( так).
Літературний диктант за романом Вальтера
Скотта «Айвенго».
1.
До якої
літератури належить творчість Вальтера Скотта? ( англійської).
2.
Яка доба
зображена у романі В.Скотта? ( Ричарда Левове Серце).
3.
З ким
боролися сакси у романі? ( з норманами).
4.
Сином
кого був Айвенго? ( Седріка Ротервудського).
5.
Яке ім*я
було у Айвенго? (
Уілфрід).
6.
Під
виглядом кого проник Айвенго у замок батька? ( пілігрима).
7.
Хто допоміг
Айвенго прийняти участь у лицарському турнірі? ( єврей Ісак).
8.
Під яким
ім*ям Айвенго виступив на лицарському турнірі? ( Лицар, позбавлений спадку).
9.
Хто
врятував Ребекку від страти? (
Айвенго).
10.
Хто
ховався під прізвиськом Локслі? ( Робін Гуд).
11.
З ким
одружився Айвенго? ( з Ровеною).
12.До
якого жанру належить цей роман? ( історичного).
Літературний диктант за романом Жуль
Верна «П*ятнадцятирічний капітан»,
(6 клас)
1.
Назва
шхуни, на якій пливли герої роману? (Пілігрим).
2.
Куди
спочатку направлялося судно? (У Південну Америку).
3.
Як звали
п*ятнадцятирічного капітана? (Дік Сенд).
4.
Як звали
собаку, що був врятований моряками? (Дінго).
5.
На яких
тварин полював екіпаж корабля? (На китів).
6.
Ім*я
провідника команди в Африці? (Гарріс).
7.
Скільки
негрів було врятовано? (5).
8.
Основне
заняття кока шхуни і провідника? (Работоргівля).
9.
Хто
врятував п*ятнадцятирічного капітана і його друзів, коли вони потрапили у полон
в Африці? (Геркулес).
10.
Яка
смерть чекала Негору? (Його загриз Дінго).
11. Що
хотіли зробити з полоненим п*ятнадцятирічним
капітаном? (Принести в жертву).
12.
Яким за
жанром є цей твір? (Роман).
Літературний диктант за темою «Природа в
поезії», (5 клас).
1.
Опис
природи називається портрет (ні).
2.
Художнє
означення, яким автор висловлює своє ставлення до зображуваного, називається
епітет (так).
3.
Поет,
який жив у Спарті Давньої Греції і вважається батьком пейзажної лірики, є
Алкман (так).
4.
Традиційний
жанр пейзажної лірики в японській поезії-хоку (так).
5.
Ліричний
твір японської поезії має три рядки (так).
6.
Басьо - це
псевдонім японського поета (так).
7.
Мацу
Басьо народився в Китаї (ні).
8.
У
перекладі з японської Басьо означає учитель (ні).
9.
Федір
Тютчев написав поезію «Я знаю в праосені пору»
(так).
10.
Федір
Тютчев - це німецький поет (ні).
11.Мацу
Басьо вважають засновником поетичної школи хоку
(так).
12.Вірш Федора Тютчева «Я знаю в
праосені пору» належить до пейзажної лірики
(так).
Літературний
диктант за п*єсою – казкою Маршака «Дванадцять місяців».
1.
Наказ
про проліски видала королева. (Так).
2.
Рідна
дочка відправляла матір в ліс за пролісками. ( Так).
3.
Каблучку
пасербиці подарував Січень. (Ні).
4.
Королева
зі своїми підлеглими приїхала за пролісками до озера. (так).
5.
У лісі
до пасербиці виявив жаль і накинув плащ професор. (Ні).
6.
У
скрутну хвилину всі придворні допомагали королеві. (Ні).
7.
Дочка
попросила у Січня шубку на заячому хутрі. (Ні).
8.
Січень
перетворив мати й дочку на собак. (Так).
9.
Подарунки
в лісі пасербиці подарувала королева. (Ні).
10.
Бажання
солдата в лісі було зігрітись біля вогнища. (Так).
11.Січень
наказав матері й дочці бути в новій подобі 5 років. (ні).
12.Королеву лісова пригода змінила на
краще. (Так).
Літературний
диктант за темою «Давньоруські билини про Іллю Муромця».
1.
Билина –
фольклорна пісня про богатирів. (Так).
2.
У билині
головні герої – богатирі. (Так).
3.
У
билинах присутні тільки вигадані персонажі. (Ні).
4.
В основі
сюжету билин – розповідь про величні події часів Київської Русі. (Так).
5.
У
билинах діють три покоління богатирів. (Ні).
6.
У
билинах богатирі захищають рідну землю, борються із ворогами. (Так).
7.
У билині
«Про Іллю Муромця і Соловія» богатир виїздить із Мурома. (Так).
8.
У билині
«Про Іллю Муромця і Соловія» богатир залишається воєводою в Чернігові. (Ні).
9.
Ілля
Муромець у билині «Про Іллю Муромця і Соловія» приїздить до князя Володимира.
(Так).
10. Ілля
Муромець покарав Соловія, втопивши його у річці. (Ні).
11. Ілля Муромець перші 30 років життя
орав землю. (Ні).
12.Ілля Муромець полишив рідний дім, щоб
служити князю Володимиру і народу. (Так).
Немає коментарів:
Дописати коментар